L'aposta de Tarragona pels creuers: major impacte econòmic al territori però més contaminació

Aquest any arribaran un 49% de vaixells més que la temporada passada | Aquestes embarcacions consumeixen un combustible altament contaminant
Imatge d'un cruer al Port de Tarragona
Imatge d'un creuer al Port de Tarragona | delCamp.cat

 

Avui, 28 de març, ha arribat al Port de Tarragona el primer creuer de la temporada, el Pearl II, de la companyia Saga Cruises. Ho ha fet a les vuit del matí procedent de Barcelona i de camí cap a Cadis. Aquest és el primer dels 55 vaixells d'aquest tipus que arribaran aquesta temporada a la ciutat. La xifra suposa un increment del 49% respecte a l'any anterior, i és que el sector dels creuers s'ha convertit en una nova línia d'activitat econòmica que el territori està potenciant.


Aquestes 55 embarcacions que arribaran a la ciutat portaran al voltant de 80.000 creueristes, un 56% més que l'any anterior. És per això que Josep Andreu, president de l'Autoritat Portuària, s'afanya a augurar una «temporada molt bona», pel que fa al sector. Un sector que es va començar a promoure el 2012 després de la firma del nou pla estratègic del Port i que es promociona sota la marca Tarragona Cruise Port Costa Daurada.

 

Segons dades d'aquesta institució l'any passat aquest sector va generar un impacte econòmic de 3,9 milions d'euros per tota l'àrea metropolitana de Tarragona. «Es tracta d'una activitat que té un impacte directe amb el territori, és molt important i benvingut», declara Andreu en declaracions a delCamp.cat. I assegura que el turista de creuer es complementa, a la perfecció, amb el turista de tota la vida.


La despesa dels creueristes al territori

Tal com explica Andreu els creueristes es poden classificar en dos: aquells que fan escala, solen arribar al matí i marxar al vespre, i aquells que utilitzen Tarragona com a port base, és a dir, embarquen i desembarquen aquí. Aquest segon model es va posar en marxa la temporada passada.

 

Pel que fa al primer perfil de creueristes cadascun d'ells gasta entre 60 i 70 euros de mitjana, realitzant activitats, visites o en restauració. Aquells que comencen i acaben el seu viatge a Tarragona gasten entre 120 i 140 euros de mitjana al dia. Molts d'aquests creueristes, explica Andreu, solen arribar dos dies abans i, per tant, dins la despesa es té en compte el cost de l'allotjament.

 

L'any passat un 68% dels creueristes que van passar per aquest Port van optar per visitar la ciutat de Tarragona, molts d'ells a través d'excursions contractades. Segons les mateixes dades un 90% dels visitants considera que la destinació Tarragona compleix amb les expectatives i més d'un 60% recomanaria la destinació.

 

Costa Cruceros lidera el mercat tarragoní de creuers

Segons les xifres de l'any anterior un 38% dels creueristes són de nacionalitat italiana, un 23% espanyols, un 13% anglesos, 5% francesos, un 7% alemanys, austríacs i suïssos, i un 9% d'altres nacionalitats. Xifres que es mantindran similars aquesta temporada.

 

Com és de suposar la majoria tenen un perfil familiar, un 42% del total tenen entre 35 i 54 anys. Amb tot però, explica Andreu, l'any passat uns 10 vaixells que van arribar formaven part de la categoria prèmium. Es tracta d'un tipus de creuer més exclusiu al qual acostuma a anar-hi gent jubilada amb un poder adquisitiu alt.

 

Um dels crauers aparcats al Port de Tarragona
Um dels crauers aparcats al Port de Tarragona | delCamp.cat

 

Si hi ha una companyia que hagi apostat de forma contundent pel Port de Tarragona és Costa Cruceros. Una empresa que ha fet del de Tarragona un dels seus ports base. El 70% dels vaixells turístics que arriben són d'aquesta empresa, que ha decidit, inclús, optar també per vaixells de major capacitat. L'empresa va canviar el seu Costa neoRiviera amb capacitat per 1.727 persones pel Costa Victoria, amb capacitat per 2.400 persones.

 

Treball conjunt de totes les institucions

«Veiem que la feina feta va donant els seus fruits, seguirem treballant per fer créixer aquest projecte», declara Andreu, president de l'Autoritat Portuària. El mateix Andreu està convençut que l'èxit forma part del treball conjunt que han realitzat totes les institucions del territori que formen part de la Taula de creuers, entre elles, l'Ajuntament de Tarragona i Reus, la Diputació o el Port.

 

Andreu assegura que el compromís és ferm i que totes les institucions es prenen el projecte molt seriosament i treballen de forma consensuada per tirar-lo endavant. De fet, la portaveu de l'Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria, deia ahir, 27 de març, que es tracta de l'inici d'un projecte amb un potencial molt alt. La consellera celebrava l'increment de l'activitat. A Reus també s'aposta pel turisme de creuers, en aquest cas, es pensa  en el sector com un potencial a l'alça i amb objectius a llarg termini. Si la cosa segueix així, doncs, aquest any s'acabarà de consolidar un mercat que, pel que sembla, tot just acaba d'engegar.

 

L'altra cara dels creuers: la contaminació

Tot i l'impacte positiu que té el sector per territoris com Tarragona, els creuers amaguen també una cara més negra: la contaminació. Els vaixells utilitzen un combustible molt tòxic que produeix elevades emissions de contaminants a l'atmosfera, partícules en suspensió i ultrafines que s'escampen per l'aire i afecten la salut de la població.

 

Ecologistes en Acció ha denunciat en diverses ocasions l'impacte negatiu d'aquest sector econòmic, sobretot, perquè en el cas de ciutats com Barcelona, és molt evident. La Maria Garcia és la responsable de contaminació a Catalunya d'aquesta organització i explica que aquest problema afecte, sobretot, als barris més pròxims al port. És allí on arriben primer, i de forma més directe, aquestes partícules contaminants que es troben a l'aire i per tant els habitants d'aquests barris s'exposen a una concentració més gran de fums tòxics.

 

A més, Garcia recorda que els creuers, a diferència dels vaixells de mercaderies, solen viatjar, només, a 90 milles de la costa. «Un creuer de 2.400 places, com els que arriben ja a Tarragona, consumeix el mateix que 12.000 cotxes o una planta tèrmica mitjana», denuncia. Aquesta contaminació genera afectacions a la salut molt greus com problemes respiratoris, o fins i tot pot ser el desencadenant, a llarg termini, de diversos tipus de càncer.

 

Ciutats flotants

 

L'impacte d'aquesta contaminació no s'atura quan els vaixells arriben al Port. I és que mentre fan escala, i pot ser que siguin més de vuit hores, el vaixell segueix cremant per poder mantenir les instal·lacions en marxa. «Estem parlant de ciutats flotants, que tenen unes grans instal·lacions i que per tant fan un gran consum energètic», explica Garcia a delCamp.cat.

 

Una altra fotografia d'un cruer al Port de Tarragona
Una altra fotografia d'un cruer al Port de Tarragona | delCamp.cat

 

És per això que des d'Ecologistes en Acció demanen que quan els creuers arribin el Port apaguin motors i s'endollin a la xarxa elèctrica. Segons Maria Garcia aquesta mesura ja la duen a terme altres ports europeus, però de moment no s'ha impulsat a Espanya.

 

Una altra de les iniciatives que proposen és la que ja apliquen els ports europeus del Mar del Nord i del Bàltic, que tracta d'exigir als creuers que a menys de 200 milles de la costa canviïn el combustible per un de més net. Aquests Ports limiten a un màxim de 0,10% el contingut de sofre en massa —la matèria que porta el combustible i genera aquesta contaminació—. En canvi els ports d'aquí permeten un 3,5% de sofre en massa.

 

El que es fa aquí, explica Garcia, és obligar als vaixells que han d'estar més de dues hores al port a canviar el combustible per un de més net, un cop aparcats. Amb tot, però, aquesta experta assegura que als ports catalans no es fan controls de vigilància per veure si això es respecta.

 

La generació de residus

Tot i que es tracta d'un problema més controlat, aquests vaixells, per tots els serveis que ofereixen, generen una gran quantitat de residus, que solen cremar-se a les incineradores locals d'aquells territoris on fan parada, amb la qual cosa, també afecten els nivells de contaminació de la regió. Una contaminació, la que produeixen les incineradores, que segons Ecologistes en Acció té afectes cancerígens.

 

A més, l'organització també denuncia que els creuers llencen aigües grises i negres al mar, quatre milles endins de la costa. Es tracta de litres d'aigua que procedeixen de la neteja dels vaixells i la higiene dels passatgers.



Comentaris

envia el comentari