Front comú a la Costa Daurada per desmantellar la via litoral del tren

Els alcaldes de Salou, Cambrils, Mont-roig i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant s'han reunit aquest dijous
Morancho, Mendoza, Granados i Garcia exigeixen el desmantellament de la via del tren.
Morancho, Mendoza, Granados i Garcia exigeixen el desmantellament de la via del tren. | ACN

 

Els alcaldes de Salou i els tres municipis costaners del Baix Camp —Cambrils, Mont-roig del Camp i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant— s'han reunit aquest dijous, 1 de febrer, a Miami Platja per posar en comú l'estratègia de les quatre localitats quan entri en funcionament la nova variant del Corredor del Mediterrani. Granados, Mendoza, Morancho i Garcia han explicat que estan a l'espera de la resposta del Ministeri de Foment, al qual ja han demanat una reunió per exigir el desmantellament del traçat de via única que creua les quatre localitats i pel qual avui circulen combois de mercaderies i de passatgers.


La possible eternització, un problema

Els alcaldes han mostrat la seva preocupació pels 'tempos' un cop els trens deixin de passar per la via única actual i ho facin pel Corredor del Mediterrani. Volen que el desmantellament es projecti, es liciti, s'adjudiqui i s'executi amb celeritat, però temen que no sigui així.

 

«Ens preocupa que el Corredor Mediterrani comenci a funcionar i la via actual es quedi allà. Exigirem al govern espanyol que un cop s'activi la nova variant, comenci el desmantellament», ha explicat l'alcalde de Salou, Pere Granados. «Si no exigim aquesta celeritat, correrem el risc que això s'eternitzi, cosa que seria un drama per a tots», ha reblat Alfons Garcia, alcalde de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant.

 

Els municipis veuen en la permanència de les vies un greu problema: el seu manteniment l'haurien d'assumir ells mateixos, i a més persistiria un dels problemes actuals dels quatre municipis, el fet que la via els divideix completament i n'impedeix la integració urbana. «El que més ens preocupa és que la via quedaria abandonada i es transformaria en un autèntic cau de porqueria», ha dit clarament Pere Granados.

 

Els quatre alcaldes, debatent durant la reunió de treball.
Els quatre alcaldes, debatent durant la reunió de treball. | Gerard Recasens.

 

D'aquesta manera, ja han demanat una reunió amb el Ministeri de Foment, a Madrid, per exigir al departament el projecte de desmantellament i la seva aplicació sense dilacions. El delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, s'ha compromès a mediar per concretar la data de la trobada. Tot i que la posada en marxa del Corredor del Mediterrani ha de ser aquest 2018, cap dels quatre alcaldes no té constància que existeixi encara cap projecte de desmantellament i es mostren, doncs, preocupats per la manca de calendari.

 

«Volem una resposta per part del ministeri que ens concreti quan començaran a treure tant els raïls, com les travesses, com les catenàries», ha dit Fran Morancho, l'alcalde de Mont-roig del Camp. «Els quatre municipis defensem el desmantellament i ens unim perquè farem més força i obtindrem millors resultats», ha dit l'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza.


Els quatre alcaldes han posat, doncs, l'accent en el desmantellament total del traçat actual. «Hi ha municipis propers on els trens han deixat de passar fa molt de temps i encara tenen les vies allà, i això ens preocupa molt», ha insistit Morancho.

 

Els alcaldes de Vandellòs, Cambrils, Mont-roig i Salou, a la trobada d'aquest dijous.
Els alcaldes de Vandellòs, Cambrils, Mont-roig i Salou, a la trobada d'aquest dijous. | Gerard Recasens.

 

Granados exigeix «més rigor» a les plataformes del transport públic

El desmantellament total tancaria la porta a la proposta d'establir un tren-tramvia a través de la via actual, que algunes plataformes en defensa del transport públic havien posat sobre la taula. Hi ha respost amb contundència l'alcalde de Salou, Pere Granados, que ha exigit «més rigor» a aquestes demandes.

 

«Fa uns dies, el diputat Fèlix Alonso va preguntar al govern espanyol sobre aquest tema al Congrés i la resposta va recordar que desmantellar el traçat és 'obligatori'», ha dit Granados. «Hem de tenir en compte la legalitat, no ens la podem saltar: l'informe d'impacte ambiental del Corredor del Mediterrani obliga al desmantellament que nosaltres exigim», ha insistit. «Les plataformes haurien de ser més conscients de la realitat i treballar amb més rigor les seves propostes», ha comentat l'alcalde de Salou, per descartar el pas del tramvia pels actuals raïls.

 

A favor del tren-tramvia, però a del llarg termini

Els alcaldes s'han mostrat favorables a treballar per un tren-tramvia que uneixi les quatre poblacions. «Els quatre municipis coincidim que, en un futur, ens agradaria alguna mena de transport públic que ens pogués unir. Sempre ho defensarem, però avui per avui aquesta transformació no és realitzable, per això demanem el desmantellament», ha explicat Camí Mendoza.

 

Pere Granados ha assentit, i ha afegit que «potser desmantellar i crear un nou traçat en el futur, en un altre lloc, ens surt més barat». «Creiem tant en aquesta idea que al nou bulevard que estem projectant a Salou ja preveiem un espai per aquest tren-tramvia», ha dit l'alcalde. «Però on és el projecte d'aquest tren-tramvia? Quants anys trigarem a tenir-lo? Mentrestant, per què volem aquestes vies aquí?», s'ha preguntat.

 

Ara, doncs, la prioritat és trobar una data propera per reunir-se amb Foment. Salou, Cambrils, Mont-roig del Camp i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant fan, doncs, pinça per pressionar el govern espanyol i acabar amb la via litoral.



Comentaris
Sí al tren.
Con esta tontería, habéis conseguido que Salou con Cambrils y L´Hospitalet quede incomunicada. Viva el progreso...y ahora a especular con el terreno libre. Todo lo conseguido en el siglo XIX por traer el FF.CC y comunicar a las personas, lo vais a tirar por la borda por culpa de unas decisiones erróneas y equivocadas respecto a lo que vosotros llamáis barrera que impide el crecimiento de la ciudad. Ahora pondréis asfalto, y lo maquillaréis como vía verde y espacio ganado a la ciudadanía...

envia el comentari