L'IES Vidal i Barraquer de Tarragona elabora prototips i activitats pel futur Museu Casteller de Catalunya a Valls

Els resultats posen a disposició del recinte casteller un seguit d'activitats i materials per al seu espai educatiu
Presentació dels jocs que han elaborat els alumnes de 2n curs del CFGS d'Animació Sociocultural de l'IES Vidal i Barraquer de Tarragona. | Jordi Vilanova

Els alumnes de 2n curs del Cicle Formatiu de Grau Superior d'Animació Sociocultural i Turística de l'Institut Vidal i Barraquer, de Tarragona, de la promoció 2015-2017, han dedicat el seu Mòdul Professional 14 de Projecte, dins aquest curs 2016-17, a desenvolupar una proposta de materials pedagògics i activitats didàctiques per al futur Museu Casteller de Catalunya, que es construeix a la ciutat de Valls. Els prototips han estat presentats al quilòmetre zero del món casteller i lliurats al Consorci del Museu, integrat per la Generalitat, la Diputació de Tarragona, l'Ajuntament de Valls i la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya.

 

Foto de grup dels estudiants i els professors de l'IES Vidal i Barraquer de Tarragona després de la roda de premsa de presentació del projecte educatiu. | Jordi Vilanova

L'equip docent del Cicle Formatiu d'Animació Sociocultural i Turística de l'Institut Francesc Vidal i Barraquer de Tarragona, representat pel director del centre Narcís Castanedo i les professores Isabel Gutiérrez i Pilar Figueras, acompanyats per la quinzena d'alumnes participants, han presentat els prototips desenvolupats com a materials per l'espai educatiu del futur Museu Casteller de Catalunya que s'aixeca en aquests moments a Valls. El mòdul de projecte, previst en el disseny curricular, s'ha organitzat temporalment en vint-i-dues setmanes de classe distribuïdes en tres hores setmanals, amb una durada total de seixanta-sis hores, compreses entre els dies 21 de setembre de 2016 i el 22 de febrer de 2017.

 

Per Castanedo, els alumnes han treballat «de forma molt professional. Al mateix temps han après i han fet un servei que pot ser molt útil pel món casteller». Ha conclòs la seva intervenció posant en relleu que «un projecte que s'ha gestat a les aules ara es fa realitat». Per la seva banda, la professora Pilar Figueras ha volgut reconèixer l'esforç dels estudiants i ha valorat com a molt positiu el fet que «els alumnes han pogut desenvolupar les seves competències» en aquesta matèria.

 

Els estudiants han jugat una estona en un dels jocs que ells mateixos han elaborat. | Jordi Vilanova

Es posen a disposició del Museu Casteller un seguit de prototips i activitats

Després d'una primera etapa de diagnòstic, en què es van detectar les necessitats i obtenir la informació i documentació, el grup va plantejar, a partir d'una pluja d'idees, un conjunt ampli de propostes de materials didàctics. D'aquestes, se'n van seleccionar dotze. Els resultats posen a disposició del futur equip de gestió del Museu Casteller de Catalunya un seguit d'activitats en línia mitjançant la plataforma educaplay per al coneixement del món casteller; un dossier pedagògic amb diferents propostes didàctiques en format paper; un joc gegant que permet avançar caselles responent a reptes fins a coronar el castell; un dòmino per conèixer les parts d'un castell; un joc connector amb tres propostes que incideixen en l'aprenentatge mitjançant correspondències d'assaig/error; un joc del tipus «qui és qui» en què, a partir de descartar característiques, es dedueix el castell seleccionat; un joc de cartes per descobrir el vocabulari casteller; un joc de memòria per aparellar les colles amb els seus colors i escuts; un trencaclosques de 24 cubs amb 6 imatges que cal recompondre; un trencaclosques pla de 120 peces; retallables perquè els més petits vesteixin els castellers i castelleres amb la indumentària adequada i la seva camisa preferida; i finalment un qüestionari en línia a través de l'aplicació Kahoot, que serveix per concursar tants participants com es vulgui a través dels dispositius mòbils, amb tres nivells de dificultat.

 

L'espai educatiu serà una de les àrees del Museu Casteller de Catalunya i està ubicat en la planta entresòl del nou edifici de la plaça del Blat, núm. 5. Segons afirma l'Ajuntament, en cas que «part o la totalitat d'aquests prototips i maquetes» dels materials pedagògics i activitats didàctiques elaborats per l'IES Vidal i Barraquer «siguin emprats pels futurs gestors de l'equipament cultural s'hi farà constar la seva autoria en la publicació d'aquest material en el format i entorn definitius».

 

Els estudiants l'IES Vidal i Barraquer jugant amb el Meraki casteller, un joc que han elaborat similar a el joc de l'oca. | Jordi Vilanova

La trajectòria en animació sociocultural i turística

L'IES Vidal i Barraquer de Tarragona ha treballat des dels inicis de la implantació del cicle en projectes d'aprenentatge-servei, que tracta de treballar a partir d'una demanda real que sorgeix en l'entorn sociolaboral del centre, com ha estat en aquest cas l'Espai educatiu del Museu Casteller de Catalunya. És una metodologia d'aprenentatge competencial que, contextualitzada en la realitat, pretén formar professionals implicats en les necessitats de l'entorn. 

 

En aquest sentit s'ha subscrit un conveni a través del qual el Consorci del Museu Casteller ha delegat en l'Ajuntament de Valls l'assessorament i suport al cicle formatiu. Aquest suport s'ha concretat en l'assessorament i suport en les diferents fases del projecte; en la dotació per a les despeses derivades dels viatges a Valls; per als materials necessaris per a l'elaboració de les maquetes i prototips de les propostes didàctiques; i per als costos de les impressions necessàries; així com en la col·laboració en la difusió i presentació del projecte.

 

El regidor de Cultura de Valls, Marc Ayala, ha expressat la seva satisfacció per l'acord i perquè «els joves també contribueixen en la promoció i difusió del patrimoni cultural immaterial de la ciutat de Valls i de Catalunya avalat per reconeixement internacional de la UNESCO». Així mateix, ha destacat que «des de la comunitat educativa es realitza una tasca molt positiva per a la ciutat, per al país, per als alumnes i també per l'Ajuntament». Ayala ha conclòs que «el Museu Casteller de Catalunya mostra amb aquesta cooperació la voluntat de col·laborar amb el món de la formació i l'ensenyament per materialitzar projectes en benefici de tots». Els resultats del projecte de l'IES Vidal i Barraquer també s'ensenyaran dins el 7è Fòrum Casteller de la Fira de Santa Úrsula 2017.



Comentaris

envia el comentari