L’impacte del tercer fil

El tercer fil ferroviari és aquell gran desconegut per molta gent del nostre municipi que haurà de portar, pel que he llegit a la premsa, una solució econòmica per al futur de Catalunya, i més concretament per a la comarca del Baix Penedès: treball i inversions. No obstant això, a mi m’agradaria enfocar-lo des d’una visió purament infraestructural per parlar-ne de les conseqüències a la xarxa ferroviària des de dos angles diferenciats. Per una banda, caldria parlar de les conseqüències de la instal·lació del tercer fil a la xarxa costanera de Rodalies, ja que les obres per portar-les endavant poden ocasionar talls a les vies i l’augment de trens per la mateixa infraestructura pot comportar més avaries. Per altra banda, el que vull posar sobre la taula a través d’aquest article és que amb la instal·lació del tercer fil ens hauríem de fixar en una problemàtica que poc s’ha parlat en el municipi: l’impacte mediambiental dels trens en el seu pas pel nostre municipi pel soroll que ocasionen i pels tipus de mercaderies que passen per les estacions de Sant Vicenç de Calders i el nucli de Vendrell.

 

Pel que fa a la instal·lació del tercer fil i les afectacions al transport de Rodalies, caldria destacar que ningú ha parlat de les obres d’instal·lació que poden portar talls o canvis momentanis en els horaris de Rodalies, a l’R4. Per això crec jo que seria prudent requerir un treball del nostre govern per garantir el bon funcionament del servei, o com a mínim, la necessitat de preguntar a ADIF quines afectacions tenen previstes i si alguna pot ocasionar problemes amb els usuaris, d’això poc sabem. Tampoc es té en compte, ni s’ha parlat gaire, que l’augment de freqüències de pas de trens a través de la mateixa catenària pot provocar un desgast superior, i tenint en compte el poc manteniment que es fa de la xarxa, és probable que ens trobem davant d’un tercer fil que faci més inoperatiu el servei de Rodalies per la línia d’interior. Tot això sumat posa de manifest que ens podem trobar amb unes Rodalies que ja per si mateixes són deficitàries en matèria de freqüències i que amb aquesta instal·lació siguin encara pitjor.

 

Poc se n’ha parlat al Vendrell de l’impacte mediambiental de la instal·lació, i és bo que ens posem a parlar des d’aquest angle perquè s’ha d’entendre que el pas de més mercaderies per al nostre municipi hauria de suposar un augment exponencial del soroll i això pot provocar que el descans veïnal sigui menor del que ja ho és per qui viu al costat de la via. Caldria recordar que la gent ja es va queixar el 2015 d’aquest tema, i no consta que s’hagi fet res. També ja comença a ser hora que algú ens expliqui quines són les mercaderies que cada dia passen pel cor del municipi i les hores de freqüència de pas, la qual cosa pot ser un problema si no es té un control (i penso jo que s’haurien d’estructurar els horaris de pas de segons quines mercaderies).

 

De tota aquesta problemàtica plantejada, poc se’n parla perquè ningú ha posat sobre la taula les contrapartides que suposa la instal·lació del tercer fil a la xarxa costanera i interior de Rodalies que passa pel cor del nostre municipi i de molts altres de la Catalunya. Jo crec que si les coses s’haguessin fet ben pesades, la Xarxa d’AVE hagués pogut albergar les mercaderies i ara ens trobaríem que els trens de mercaderies no serien un problema per a la xarxa de passatgers, i d’altra banda, ja estaria construït. El problema, penso jo, és que les coses s’han fet sense pensar.

 

M’agradaria dir que s’han de fer moltes preguntes a Adif i Renfe sobre aquest tema, s’ha de treballar molt per veure com salvar aquest impacte, i sobretot, hem de posar sobre la taula alternatives de futur per a les mercaderies que passin a portar-les el més lluny possible del cor de les nostres ciutats, sempre que sigui possible. De les infraestructures futures derivades de la construcció del tercer fil, com la plataforma Intermodal, pot ser que en parli en el pròxim article, perquè crec que el tema mereix una reflexió individual.

 

M’agradaria acabar aquest article dient que crec que sobre aquest tema s’ha de fer alguna cosa, i per aquest motiu, treballaré per posar a sobre la taula propostes per tirar endavant. 




Comentaris

envia el comentari