La plataforma d’intercanvi modal

Recentment va sortir a la premsa una notícia en què s’explicava que el lobby que impulsa el corredor mediterrani vol un intercanviador de mercaderies al Baix Penedès, donades les infraestructures viàries que tenim al territori. Al meu entendre, la proposta dona una volta de rosca a aquella vella proposta de Logis Penedès que, en la meva opinió, és més bombolla immobiliària i no pot crear gaire ocupació. Posa sobre la taula la instal·lació d’una plataforma d’intercanvi modal per a l’intercanvi de mercaderies que suposadament hauria de generar llocs de treball al territori, donat que, segons deia notícia, la seva instal·lació diversificarà la indústria al territori obrint la porta a la indústria transformadora.

 

Jo crec que aquesta plataforma, donades les infraestructures de comunicació viària que tenim al territori, pot ser un element beneficiós per al creixement econòmic de la nostra comarca, a la vegada que posa sobre la taula un model de transport de mercaderies més eficient, menys contaminant i més eficaç, que evidentment està intrínsecament lligat a la construcció del tercer fil ferroviari. No obstant això, i encara que arribo una mica tard perquè les travesses ja estan posades a la xarxa viària de la costa, crec que el tercer fil hauria de discórrer amb la xarxa d’alta velocitat per tal d’aprofitar d’una manera útil aquesta infraestructura. Si s’hagués fet de forma pensada, ara el tercer fil ja tindria enllestida la part que va des de Tarragona fins a Barcelona i cap a França.

 

De totes maneres, caldria destacar que res no està definit en aquesta matèria si tenim en compte que es pot tornar a fer un estudi de l’ús que li donem a la infraestructura viària de l’alta velocitat, que en un futur ens pot servir per convertir-se en el veritable tercer fil per transportar mercaderies, alliberant la línia de costa i la d’interior per al transport de passatgers. Jo crec que el futur en matèria ferroviària exigeix millorar exponencialment el sistema de Rodalies, davant aquesta aposta futurista i poc rendible que és l’alta velocitat.

 

Pel que fa a l’ocupació que es pugui generar, crec que s’ha de deixar clar per ser honestos que, si ha d’arribar ocupació, no serà per la mateixa plataforma d’intercanvi modal, que no genera un gran volum de personal contractat. El que penso és que la indústria transformadora, o altres indústries, veurà amb bons ulls aquesta plataforma i pot ser que als nostres polígons industrials comencin a arribar empreses interessades a posar sobre la taula uns projectes que al territori generin ocupació.

 

Quant a l’aposta de Logis Penedès, com a espai per crear ocupació, sí que tinc clar que no portarà enlloc, perquè el sector de la logística està bastant mecanitzat i avui dia els magatzems autoportants carreguen fins a vint tràilers, alhora amb ben poc personal. Aquesta és una realitat que crec que s’ha de parlar. Les empreses del sector de la fabricació dels productes per a l’emmagatzematge fa molt temps que van passar la seva revolució industrial. A través de la implantació de la tecnologia, han aconseguit veritables edificis intel·ligents que es poden dirigir des d’un terminal informàtic i que necessiten personal qualificat per poder treballar en els seus magatzems.

 

Per acabar diré, com a conclusió, que pot ser beneficiosa la plataforma d’intercanvi modal a la comarca del Baix Penedès, encara que crec que per tirar-la endavant s’hauria de fer un estudi a fons del punt d’instal·lació de la infraestructura, contrastat per un altre estudi econòmic de les empreses que estarien disposades a instal·lar-se a la nostra comarca, acompanyat d’una necessària reubicació del tercer fil a través de la xarxa de l’alta velocitat.




Comentaris

envia el comentari