Rusiñol i Casas viatgen fins al Museu de la Vida Rural

El museu espluguí acull una exposició que narra el viatge que els dos artistes van fer per Catalunya amb carro l’any 1989 i 1892
Vinyet Panyella, comissaria de l'exposició, explicant la mostra durant l'acte d'inauguració | Joan López
 

El Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí va inaugurar, divendres passat, l'exposició «Rusiñol i Casas, per Catalunya en carro (1889-1892)». Vinyet Panyella, comissaria de l’exposició, diu que la mostra de petit-mitjà format és una barreja de llenguatges artístics com la pintura, el dibuix, la literatura i la fotografia. Es podria dir que aquesta és la segona part de l’exposició que el 2012 el Museu de la Vida Rural va dedicar a Rusiñol i Casas sota el nom de «La campanya de Poblet».

     

  

 

 


Rusiñol i Casas, incansables amics, només van treballar junts quatre anys, del 1889 al 1893. L’exposició, doncs, mostra part d’aquest treball conjunt entre els dos artistes catalans. Aquests viatges per Catalunya en carro els van narrar i il·lustrar a través d’articles a “La Vanguardia”. Mentre que Rusiñol s’encarregava de la part literària, Casas captava els instants amb el dibuix «com un instagramer actual» assenyalava Panyella. La pintura també va ser molt present en aquests viatges i el Museu de la Vida Rural recull una trentena d’obres que els catalans van pintar durant o inspirant-se en els viatges per l’interior del país. És en aquests quadres on es veu el contrast, però alhora també l’harmonia, entre l’obra dels dos artistes que, com bé apuntava el mateix Rusiñol, eren «obrers de l’art».    

L'exposició "Rusiñol i Casas, per Catalunya en carro (1889-1892)" es podrà veure al Museu de la Vida Rural fins el 14 de gener | Joan López

 


L’exposició es divideix en quatre grans àmbits. Els dos primers es dediquen a presentar els protagonistes de la història (Rusiñol, Casas i el cavall Max, que els va acompanyar) i presenten el punt de sortida d’aquestes aventures, Manlleu. El tercer àmbit aprofundeix en els treballs que els dos artistes van fer durant els viatges presentant les pàgines senceres de “La Vanguardia”, els esbossos dels dibuixos de Casas i diversos quadres, com el famós “Carro amb vuit mules de tir” que Casas va pintar sobre la fusta d’una caixa de figues. En aquest tercer àmbit també es presenta l’obra derivada de les trobades de Rusiñol i Casas amb els «artistes errants», la gent de circ. Les obres combinen anècdotes, relats i sàtira de les aventures dels viatgers. L’últim àmbit de l’exposició «Del verd al gris» ens presenta el canvi d’estil que tant Rusiñol i Casas van experimentar quan van deixar enrere la Catalunya rural per anar a París. Les obres passen de les tonalitats verdes i els colors vibrants del camp a escenes grises de París i els seus suburbis.


Després d’aquests viatges els dos artistes ja no van col·laborar més i la seva creació artística es va anar distanciant i els dos van aconseguir excel·lents crítiques per part d’especialistes i públic per la seva obra. L’amistat que els unia, però, va continuar i el seu breu però intens treball conjunt va quedar immortalitzat en diversos suports que es podran veure fins al 14 de gener al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí.



Comentaris

envia el comentari